به جاي شير چه بخوريم؟ اگر مي‌خواهيد استخوان‌هاي سالمي داشته باشيد اين خوراکي‌هاي کلسيم‌دار را در سبد غذايي خود قرار دهيد.


خوراکي-جايگزين-شير


 


اگر به خوردن شير حساسيت داريد، اين خوراکي‌هاي کلسيم‌دار را جايگزين کنيد.


به گزارش مجله دلتا،  لاکتوز موجود در مواد لبني براي برخي افراد مضر است؛ بنابراين اين اشخاص  مي‌توانند خوراکي‌هاي جايگزين شير را در سبد غذايي خودشان امتحان کنند.  درواقع کلسيم در تغذيه افراد و رشد استخوان‌ها نقش مهمي دارد، اگر بدن ما  به کمبود کلسيم دچار شود، بيماري‌هاي زيادي در کمين ما هستند.


شير و کلسيم


علت کاهش کلسيم در بدن 


کمبود کلسيم به دلايل مختلفي در بدن اتفاق مي‌افتد از جمله اين دلايل:



  • کمبود مصرف کلسيم در يک دوره زماني طولاني، به ويژه در دوران کودکي

  • داروهايي که ممکن است جذب کلسيم را کاهش دهند.

  • عدم مصرف غذاهايي که غني از کلسيم هستند؛ مثل لبنيات

  • تغييرات هورموني، به خصوص در ن

  • عوامل ژنتيکي خاص

  • کاهش غلظت آلبومين در سرم خون

  • برخي از انواع سرطان خون يا مشکلات خوني

  • نارسايي کليه

  • داروهاي شيمي‌درماني خاص

  • مصرف الکل

  • مصرف کافئين و ليموناد زياد


خوراکي هاي کلسيم دار


خوراکي‌هاي کلسيم‌دار


هميشه مصرف شير و لبنيات کارساز نيست؛  گاهي اوقات، مخصوصا در رژيم غذايي کودکان يا سالمندان که معده حساس‌تري  دارند، مي‌توانيم از مواد غذايي ديگري به عنوان مکمل و جايگزين شير استفاده  کنيم که کلسيم بدن ما را تأمين مي‌کنند.


دانه‌هاي آفتابگردان


استفاده از دانه‌هاي آفتابگردان به عنوان  ميان‌وعده علاوه بر اينکه کلسيم بالايي دارند، منبع مهمي از آنتي‌اکسيدان،  ويتامين E و مس هستند که در سلامت گلبول‌هاي سفيد خون نقش اساسي دارند.


صدف دريايي


افرادي که نسبت به لاکتوز موجود در محصولات لبني حساسيت دارند، مي‌توانند از صدف دريايي که کلسيم زيادي دارد، استفاده کنند.


لوبيا سبز


مصرف لوبيا سبز به همراه روغن  زيتون و پودر سير باعث بالا بردن حس چشايي مي‌شود، اين نوع ماده غذايي  سرشار از کلسيم، ويتامين C و فيبر است که براي سلامت بدن لازم و ضروري است.


هويج


اين خوراکي خوشمزه نارنجي‌رنگ نه تنها  باعث کاهش وزن و لاغري در افراد مي‌شود بلکه کلسيم موجود در آن به  استخوان‌سازي کمک مي‌کند و مانع ايجاد تومور‌هاي سرطاني در بدن مي‌شود.


انجير


استفاده از انجير به صورت تازه يا خشک‌شده در انواع سالاد‌هاي غذايي مي‌تواند کلسيم مورد نياز بدن شما را تأمين کند.


کلم بروکلي


اين سبزي سرعت پيشرفت بيماري در بدن را کاهش مي‌دهد و به عنوان “خاموش‌کننده ژن سرطان” در بدن به کار برده مي‌شود. همچنين به عنوان منبع بزرگي از کلسيم شناخته شده است.


پرتقال


اين ميوه از خانواده مرکبات است و به دليل مقادير بالايي از ويتامين C و کلسيم براي سلامتي بدن توصيه مي‌شود.


بادام


تحقيقات نشان داده است که مصرف بادام قبل از ورزش کردن باعث سوزاندن چربي‌هاي اضافي بدن مي‌شود، بادام به دليل آنکه منبع غني از فيبر و کلسيم است، مي‌تواند کلسترول خون را به حد تعادل برساند و در رشد استخوان‌ها هم کمک کند.


کنجد


يک قاشق غذاخوري کنجد مي‌تواند به اندازه  يک ليوان شير کلسيم به بدن برساند؛ به همين خاطر افرادي که نسبت به مصرف  شير حساسيت دارند، بهتر است از اين دانه‌هاي مغذي استفاده کنند.


 لوبيا چشم‌بلبلي


مصرف اين نوع لوبيا به دليل آنکه سرشار از کلسيم و پتاسيم است، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، مغزي و پوکي استخوان را کاهش مي‌دهد.


آب ماست


آب ماست مقادير کمي پروتئين دارد و بدن  مي‌تواند به راحتي از اين مقدار پروتئين به طور مطلوب استفاده کند؛  بنابراين براي افرادي که به دليل داشتن پروتئين بالا، از خوردن شير منع  شده‌اند، آب ماست به عنوان يک جايگزين مناسب توصيه مي‌شود.


ماهي-و-کلسيم


تغذيه غني از کلسيم براي کودکان


رشد استخوان‌هاي کودکان هميشه يک موضوع  مهم در ميان والدين بوده است؛ البته بسياري از آنها به دليل بد غذايي از  خوردن لبنيات و به خصوص شير خودداري مي‌کنند؛ در اين مواقع از چه منابع  غذايي کلسيم‌دار و  جايگزين مي‌توان استفاده کرد؟


ماهي منبع مهم کلسيم براي کودکان


بيشتر ماهيان کنسرو‌شده مانند؛ ماهي آزاد،  ساردين و ماهي تن منابع خوبي از کلسيم براي کودکان هستند؛ پس به عنوان يک  مادر، کودکان خود را از دريافت يک وعده از اين غذاهاي خوشمزه و پرخاصيت  محروم نکنيد.


همچنين، مي‌توانيد ماهي مورد استفاده در  وعده‌هاي غذايي کودکان خود را با مقداري پنير طعم‌دار کنيد. البته قبل از  مصرف ماهي‌هاي کنسرو‌شده آنها را حتما در آب بجوشانيد.


گوشت گاو منبع غني کلسيم 


گوشت گاو يکي ديگر از منابع غني از کلسيم  براي کودکان است؛ با اين حال، ممکن است در مورد مصرف اين گوشت و  باکتري‌هايش دچار نگراني شويد؛ البته جاي نگراني نيست؛ اگر گوشت گاو به  خوبي پخته شود، خطر ابتلا به عفونت سالمونلا به طور کامل از بين خواهد رفت و  شما مي‌توانيد يک وعده غذايي سالم و سرشار از کلسيم براي کودکان خود تهيه  کنيد.


پس اگر شما هم به هر دليلي از مصرف شير يا  لبنيات منع شده‌ايد، مي‌توانيد از اين خوراکي‌ها در رژيم غذايي خودتان  استفاده کنيد؛ البته بهتر است براي داشتن تغذيه سالم‌تر با يک متخصص تغذيه  م کنيد.


 


همچنين بخوانيد:


رنگين کمان لاغري 


سفر هيجان انگيز به زير دريا 


اسفناج ؛ سبزي همه فن حريف 


آب کاکتوس ؛ نوشيدني عجيب ولي پرخاصيت! 


علت گرسنگي ؛ پرخور ها بخوانند! 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Kevin معرفي اسباب بازي هاي کنترلي و حرفه اي شرکت بازسازي ساختمان Sheri خانه-به-دوش fixamooz آموزش همه چيز Ashley Bobby اي لاله ي خوشبو Eric