تغذيه و ورزش عصاي دست افراد  مبتلا به صرع است؛ اگر مدام تشنج مي‌کنيد و علت و راه‌هاي درمان آن را  نمي‌دانيد، اين مقاله را از دست ندهيد.


تغذيه-و-تشنج


 


صرع، تشنج يا همان غش يک بيماري خطرناک است که به علت‌هاي مختلفي مغز و تمام ارگان‌هاي حياتي بدن را درگير مي‌کند. البته طب سنتي و داشتن تغذيه  مناسب تا حد زيادي به حل اين بيماري کمک کرده است؛ اگر مدام تشنج مي‌کنيد،  مصرف اين خوراکي‌ها را فراموش نکنيد؛ اين يک پيام سلامتي از جانب مجله دلتا است؛ با ما همراه باشيد.


بيماري-صرع


بيماري صرع يا تشنج


بيماري صرع اسپاسم‌هاي عصبي يا تخليه  شارژ‌هاي الکتريکي عصبي است که بر اثر اختلال در سيستم مرکزي اعصاب ايجاد  مي‌شود؛ زماني که فردي بدون عامل تحريک‌کننده خاصي مانند افت قند خون، تب و  کمبود کلسيم به شکل مکرر دچار حملات تشنج شود؛ در اين صورت و به طور قطع  شخص مبتلا به صرع يا تشنج شده است.


چرا غش مي‌کنيم؟


از مهم‌ترين عوامل ايجاد‌کننده بيماري صرع  مي‌توان به عفونت‌ها و تومور‌هاي مغزي، مسموميت، بيماري‌هاي ارثي و ژنتيکي،  اختلالات هورموني، نبود تعادل در pH خون، ضربه‌هاي مغزي، نقص در غدد  درون‌ريز بدن مانند مشکلات تيروئيدي، اختلال در دستگاه گوارش، يبوست، وجود  انگل معده يا روده، انواع شوک‌ها، مننژيت، آسيب‌هاي ناشي از زايمان، کمبود  کلسيم و قند خون و هر عاملي که موجب ضعف اعصاب و قلب شود، اشاره کرد.


علت-غش


علائم بيماري صرع



  • از دست دادن کنترل عضلات

  • خيره شدن به فضا

  • از دست دادن هوشياري

  • افتادن از بلندي و عدم تعادل

  • عملکرد ضعيف حواس پنجگانه


ويتامين هاي ضد صرع


انواع خاصي از ويتامين‌ها مي‌تواند به تشنج  افراد کمک کند. هميشه به ياد داشته باشيد که ويتامين‌ها به تنهايي کار  نمي‌کنند؛ بنابراين شما نياز به توصيه پزشک براي استفاده از آن‌ها داريد؛  ويتامين‌هايي که براي درمان بيماران صرعي استفاده مي‌شوند؛ عبارتند از:  ويتامين D، E، B6، اسيد فوليک و غيره.


رژيم-کتوژنيک-ضد-صرع


رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به صرع


بعضي از رژيم‌هاي غذايي مي‌توانند تشنج را کاهش دهند که رژيم غذايي کتوژنيک شايع‌ترين آن است؛ رژيم کتوژنيک مصرف مقادير بيشتر چربي است. همچنين مي‌توان از يک رژيم کم‌ پروتئين يا کم کربوهيدرات استفاده کرد.


فلفل


فلفل که در هند يافت مي‌شود، گل‌هاي کوچک  زرد و سبز رنگ دارد. اين ماده غذايي ضد تومور، ضد التهاب است و خواص  آنتي‌اکسيداني  فراواني دارد. علاوه بر اين، فلفل مواد فعالي مثل embelin  دارد که اين ماده به کاهش حمله‌هاي صرعي کمک مي‌کند.


غذاها و گوشت‌هاي مغذي


همانطور که خوردن غذاهاي سرد براي اين  افراد مضر است؛ مصرف گوشت مرغ، گنجشک، کبوتر و ماهي ( شاه‌ماهي و ساردين)  بيشتر از ساير گوشت‌ها مي‌تواند مشکلات و حمله‌هاي ناشي از  بيماري صرع را  کنترل و درمان کند.


همچنين براي مبتلايان به اين بيماري مصرف  آبگوشت و شورباي مرغ يا جوجه با شويد و گشنيز توصيه مي‌شود و مصرف سنگ نمک  هم تقويت‌کننده اعصاب و ذهن آنها است.


بهتر است که مبتلايان به بيماري صرع، به  همراه غذاي خود از برخي ترشي‌ها مثل ترشي لبو استفاده کنند و گوشت مصرفي  خود را با روغن زيتون، کنجد و ادويه‌هاي گرم مثل دارچين و زيره سبز بخورند.


دمنوش-ضد-تشنج


دمنوش‌ هاي مفيد براي مبتلايان به صرع


مصرف دمنوش‌هاي زنجبيل، زعفران و بهار  نارنج براي مبتلايان به صرع مفيد است؛ افراد دچار اين بيماري بايد در  زمستان شربت سکنجبين را با آب گرم و در تابستان با آب سرد ميل کنند؛ البته  بيماران صرعي مي‌توانند از طب سنتي و داروهاي گياهي مثال بابونه، گل آهو،  سنبل‌الطيب، سوسن سفيد، کاسني و… هم استفاده کنند.


روغن نارگيل


اسيد‌هاي چرب ??زنجيره‌اي که مي‌توانند در  روغن نارگيل پيدا شوند، به دليل تأثيرات درماني آن بر سلول‌هاي مغزي براي  صرع عالي هستند، علاوه بر اين، آنها حتي انرژي بيشتري را براي سلول‌ها  فراهم مي‌کنند؛ بنابراين احتمال صدمه عصبي و مغزي را کم مي‌کنند.


پرهيز غذايي براي بيماران صرعي



  • برخي غذاهاي سرد مانند خيار، آب دوغ و بادمجان موجب صرع مي‌شوند؛ زيرا  محيط خون را قليايي مي‌کند، بر عکس مصرف خرما، عسل و کشمش مي‌تواند با  تغييرات PH خون از بروز صرع جلوگيري کند.

  • چغندر آب‌پز‌ شده با روغن زيتون پيش از خوردن غذا براي اين بيماران  مفيد است ولي در مقابل مواد غذايي تند، نان پخته‌نشده و ميوه‌هايي مثل  گوجه‌فرنگي، خيار و هندوانه را نبايد بخورند و مصرف کرفس هم براي افراد  مبتلا به صرع مضر است.

  • مبتلايان به صرع بايد از مصرف نوشيدني‌هاي حاوي کافئين مانند چاي،  قهوه، نسکافه، شيريني‌‌ها، نوشابه‌هاي گازدار، گوشت گاو و بز، غذا‌هاي  کنسرو‌شده و مانده پرهيز کنند.

  • مبتلايان به صرع بايد از نوشيدن آب يخ پس از استحمام خودداري کنند؛ همچنين در هواي خيلي گرم و سرد هم قرار نگيرند.

  • مصرف همزمان ماست و گردو براي افراد دچار اين بيماري ممنوع است.


ورزش-و-صرع


ورزش درمان‌کننده استرس و صرع


استرس يک عامل مهم و اساسي در تشديد بيماري صرع است؛ البته شما مي‌توانيد با ورزش کردن مداوم استرس را کنترل کنيد.


درواقع، ورزش کردن استرس را کم مي‌کند؛  درنتيجه باعث شادابي اين افراد مي‌شود و اين خود عاملي براي کاهش حملات  صرعي است. همچنين با ورزش کردن مداوم مبتلايان به صرع مي‌توانند قدرت تمرکز  ذهني خود را افزايش دهند و حافظه‌شان را تقويت کنند.


پس اگر مبتلا به بيماري صرع هستيد، اين  نکات را حتما رعايت کنيد و رژيم غذايي مناسبي داشته باشيد؛ مجله دلتا هميشه  به فکر سلامتي شما است.


همچنين بخوانيد:


چاي گياهي با پشم گربه! 


7 شير گياهي پر خاصيت را بشناسيد! 


چرا زود خسته مي‎شويم؟(+ويدئو) 


16 خوراکي گول زننده 


سيب و دارچين ؛ سوپر معجون لاغري (+ويدئو) 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

James تاراز مارکت وکيل پايه يک دادگستري | مشاوره حقوقي Jessica Darnell Mike Mandy Ashley سخنوري Rusty