کودک شاد يا افسرده؟! اين بار صفحه سلامت روان مجله دلتا با شما والدين عزيز سخن مي‌گويد.


کودک-شاد-يا-افسرده


 


 شادي يا افسردگي؟ رفتار کودک شما چه مي‌گويد؟


شادي و موفقيت بدون شک براي همه افراد مهم  است؛ اين مسئله به خصوص در کودکان اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌کند؛ ريشه رواني و  علت‌هايي که باعث مي‌شوند يک کودک غمگين و تنها باشد و چنين احساساتي را تجربه کند، چيست؟


نقش والدين و خانواده‌ها در ميزان شادي يا افسردگي کودکان چقدر است؟ آيا تغذيه با ميزان افسردگي و کم‌انرژي بودن کودکان مرتبط است؟ با مجله دلتا همراه باشيد.


کودک-شاد


رازهاي تربيت يک کودک شاد


هميشه حرف اول را والدين و رفتار فردي و  اجتماعي خانواده‌ها مي‌زند؛ اگر کودک شما افسرده است يا رفتارهاي اجتماعي  خنثي دارد؛ علت آن را ريشه‌يابي کنيد؛ شايد مشکل آنقدر‌ها هم بزرگ نباشد؛  اصلا شايد مشکل خود شما باشيد.


نقش والدين و روابط خانوادگي


يکي از مؤثر‌ترين راه‌هاي تقويت کردن  سلامت رواني و احساسي کودکان داشتن روابط گرم و صميمي خانواده‌ها است. به  طوري که کودک احساس تعلق نسبت به همه چيز پيدا کند؛ به دوستان، همسايه،  پرستار و حتي حيوان خانگي خود.


دکتر ادوارد هالووِل روانشناس کودکان چنين مي‌گويد: ” احساس تعلق کودک کليد شاد بودن او در آينده است” .


همه ما به راحتي مي‌توانيم با عشق ورزيدن  روابط اوليه خودمان و حس تعلق کودک را تقويت کنيم؛ بنابراين هرچه قدر  مي‌توانيد او را در آغوش بگيريد، به گريه‌هايش با نرمي و بردباري پاسخ  دهيد، او را صدا کنيد و با هم بازي کنيد و بخنديد.


نقش تقليد يا تظاهر به شادي والدين


از آن جايي که ما نمي‌توانيم شاد بودن  کودک‌مان را کنترل کنيم اما حداقل در مورد خودمان مي‌توانيم اين کار را  بکنيم. از طرف ديگر هم بايد مواظب رفتارمان باشيم؛ چون کودکان همه چيز را  از والدين تقليد مي‌کنند؛ بنابراين کودکاني که در خانواده‌اي با والدين  شادتر بزرگ شده‌اند مسلما کودکان شادتري هم هستند اما کودکاني که در  خانواده‌اي غمگين بزرگ شده‌اند، دو برابر کودکان عادي در معرض افسردگي قرار  دارند؛ پس مراقب رفتارمان باشيم.


اعتماد-به-نفس-کودک


تقويت اعتماد به نفس در کودکان


بگذاريد کودک‌تان مستقل و مسئوليت‌پذير عمل کند.


اگر شما مدام در کارها و بازي‌هاي کودکان  خود دخالت کنيد، ضربه روحي بزرگي به آنها خواهيد زد؛ بگذاريد کودک‌تان  مستقل عمل کند؛ او را در انجام کارهايي مثل راه رفتن، غذا خوردن و لباس  پوشيدن، استفاده کردن از توالت فرنگي و حتي راندن سه‌چرخه تشويق کنيد.


بنابراين، عقب بايستيد و از دور رشد و  اعتماد به نفس کودک‌تان را تماشا کنيد. اين گونه با حفظ استقلال و تقويت  اعتماد به نفس در او کودک شادتري را پرورش خواهيد داد.


دکتر هالووِل چنين مي‌گويد: ” بزرگترين  اشتباه والدين اين است که هر کاري از دست‌شان بر بيايد براي کودک‌شان انجام  مي‌دهند و به آن‌ها زيادي کمک مي‌کنند. “


روان-شناسي-کودک


مشارکت خانوادگي داشته باشيد


انسان‌ها به طور کلي يک تمايل ذاتي به  تعلق داشتن و مفيد بودن دارند؛ پس اگر از همان ابتدا بتوانيد به کودک‌تان  بفهمانيد که او در راستاي خانواده کار‌هاي درستي انجام مي‌دهد و در جمع  خانواده مشارکت دارد؛ کودک شما به طور ناخودآگاه حس مي‌کند که براي شما  مفيد واقع شده است و شادي و خوشحالي‌اش چند برابر مي‌شود؛ همچنين اين کار  حس مسئوليت‌پذري را در او تقويت خواهد کرد.


تقويت احساس قدرداني و سپاسگزاري در کودکان


تحقيقات دانشگاه کاليفرنيا، داويس، نشان  داده است افرادي که قدر‌دان هستند و لحظه‌ها را شکار و ثبت مي‌کنند، افراد  خوش‌بين‌ تري هستند و در زندگي بيشتر از بقيه ترقي مي‌کنند و احساس رضايت  زيادي از زندگي و اطرافيان خود دارند؛ اين مسئله به خصوص در کودکان بسيار  اهميت دارد.


روانشناسان در اين باره معتقد هستند که:


” درست است که نوشتن روزانه خاطرات براي  کودکان دور از واقعيت است اما يک راه براي تقويت حس قدر‌داني کودک اين است  از تمام اعضاي خانواده بخواهيد که روزانه با صداي بلند چيز‌هايي که او بايد  بابت آن سپاسگزار باشد، نام ببرد؛ مثلا مي‌توانيد اين کار را ميان صرف  وعده غذايي‌تان انجام دهيد.


مهم‌تر از همه اين است که اين کار را با  انجام دادن مداوم به شکل يک رسم و آداب تبديل کنيد. اين کار باعث پرورش  احساسات مثبت در کودک شما مي‌شود و مي‌تواند به احساس رضايت و شادي دائم او  منجر شود. “


دوست-و-کودک


حلقه دوستي کودک‌تان را کامل کنيد


والدين در پي معلمان، دوستان و مربياني  هستند که بتوانند حلقه شادي کودکان‌شان را کامل کنند. ضمن کنترل‌هاي پنهاني  و نامحسوس به کودک‌تان اجازه دهيد، ارتباطات دوستانه‌اش را حفظ کند و  گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوي و مهارت برقراري آن از شروط اصلي شاد زيستن  در آينده است.


پيام عشق خود را به کودک‌تان انتقال دهيد


شما بايد هميشه کودک خود را دوست داشته  باشيد و اين حس خوشايند را به او انتقال دهيد؛ مثلا بايد هر از گاهي او را  بغل کنيد، لمس کنيد و ببوسيد.


گاهي وقت‌ها فقط لازم است که به حرف‌هاي  کودک خود گوش کنيد؛ با او به زبان طنز و کودکانه صحبت کنيد، علت ناراحتي او  را بپرسيد، با او به خريد يا پارک برويد و وقت بگذرانيد. گاهي توجه به  همين چيزهاي ساده مي‌تواند کودک شما را شاد‌تر کند.


 البته والدين مي‌توانند مسئله رواني دوست  داشتن را با خريدن اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه آنها، مشارکت در بازي‌هاي  کودکانه يا کارها و چيزهايي که کودکان دوست دارند، نشان بدهند؛ فقط بايد  مراقب باشيد که کودک شما لوس و پر توقع نشود؛ پس حد تعادل را در برآورده  کردن خواسته‌هاي او رعايت کنيد.


افسردگي-کودک


مشکل افسردگي در کودکان جدي است


چرا کودک شما شاد نيست؟ دوست دارد تنها  باشد يا با کسي حرف نمي‌زند، هيچ دوستي ندارد و حتي غذا و اشتهاي او تغيير  کرده است؟ شايد کوک شما به افسردگي مبتلا است و خودتان خبر نداريد.


علت افسردگي کودکان



  • افسردگي در کودکان 10 تا 16 ساله شايع‌تر است؛ در سنين اوليه، افسردگي  معمولا با اختلال بيش‌فعالي، کمبود توجه (ADHD) و اختلال وسواس-اجباري  (OCD) يا اختلال در رفتار همراه است.

  • افسردگي در کودکان اغلب “ارثي” است؛ يعني کودکان که پدر و مادرشان از  افسردگي رنج مي‌برند، بيشتر احتمال دارد که اين بيماري را داشته باشند.

  • گروه خطر هم شامل کودکان با خانواده‌هاي ناکارآمد است؛ کودکان الکلي،  کودکان کار، معتادان به مواد مخدر و والديني که خشونت‌هاي خانوادگي رايج  دارند.


بنابراين، بهترين راه براي غلبه بر  افسردگي در کودکان، م با يک روانشناس کودک يا خانواده است که مي‌تواند  علل افسردگي را بيابد و قوانين مربوط به رفتار والدين را توضيح دهد. کمک  گرفتن از يک متخصص نه تنها مشکل را حل مي کند، همچنين آينده کودک را تحت  تأثير قرار مي‌دهد.


تغذيه-کودک-افسرده


تغذيه مناسب براي کودکان افسرده


استفاده از ادويه‌هاي ضد افسردگي به عنوان  چاشني غذاها و مصرف ميوه‌ها و سبزيجات فيبردار مي‌تواند اشتهاي کودک شما  را تقويت کند و افسردگي وي را برطرف کند؛ پس هميشه اين نکته‌ها را در نظر  داشته باشيد:


صبحانه کودکان اهميت دارد


وعده غذايي صبحانه را فراموش نکنيد؛ شما  مي‌توانيد وعده‌هاي غذايي و به خصوص صبحانه کودکان را با ميوه‌ها و سبزيجات  رنگي تزئين کنيد تا اشتهاي کودک شما را تحريک کند.


ادويه‌هاي ضد افسردگي


استفاده از فلفل، دارچين و زرد‌چوبه به  عنوان چاشني غذاها و دسرها مي‌تواند سطح اضطراب، استرس و افسردگي کودک و  حتي خود شما را کنترل و آن را درمان کند؛ مثلا کورکومين موجود در زرد‌چوبه  به عنوان يک ضد التهاب قوي و يک داروي طبيعي ضد استرس و افسردگي استفاده  مي‌شود.


موز و سيب بخوريد


مصرف انواع ميوه و سبزي‌ها به ويژه  ميوه‌هايي مثل موز و سيب مي‌تواند تا حد زيادي افسردگي کودکان و بزرگسالان  را کنترل کند؛ موز پتاسيم زيادي دارد که خلق و خوي شما را بهتر مي‌کند؛ در  اين ميوه مواد مغذي ديگري وجود دارد که باعث افزايش سروتونين در مغز مي‌شود  که اين مسئله افسردگي را کاهش مي‌دهد. سيب هم با خاصيت آنتي‌اکسيداني قوي و  فيبر بالا يک داروي طبيعي ضد استرس و افسردگي شناخته شده است.


بنابراين، اگر کودک شما به هر دليلي شاد  نيست؛ ابتدا علت آن را پيدا کنيد؛ مثلا به اصلاح الگوهاي رفتاري غلط  خانواده بپردازيد يا سبک تغذيه او را تغيير دهيد؛ در اين مورد حتما از يک  روان‌شناس يا متخصص تغذيه کمک بگيريد.


همچنين بخوانيد:


طلا بخوريم! 


بازي درماني؛ دنياي رنگي کودکانه 


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Tobe سنگبري Molly Frank Jammie Ary Ashley Jimmy Jessica Jennifer